Systemy monitoringu wizyjnego stają się w Polsce coraz popularniejsze – nie tylko w przestrzeniach publicznych, ale także w przedsiębiorstwach i na prywatnych posesjach. Wspierają bezpieczeństwo, ułatwiają organizację pracy, a często także pozytywnie wpływają na doświadczenie klienta, np. w sklepach. Czym jednak kierować się przy wyborze monitoringu dla firmy – ceną, jakością, popularnością producenta? Na początek, warto odpowiedzieć na 5 pytań, które ułatwią wybór konkretnego rozwiązania.
Właściciele firm, którzy chcą wdrożyć zintegrowane rozwiązanie monitoringu, stoją przed nie lada wyzwaniem. Duży wybór sprzętu i oprogramowania na rynku nie ułatwia podjęcia decyzji. Jedno jest pewne – niezależnie od rozmiaru systemu, warto stawiać na rozwiązania otwarte, które zapewnią elastyczność i umożliwią dodanie kolejnych funkcji w przyszłości. Oprócz tego, pomocne mogą okazać się odpowiedzi na pytania, które ukierunkują na wybór rozwiązania najlepiej odpowiadającego potrzebom konkretnej firmy.
1. Jaki jest cel wdrożenia nowego systemu?
Dlaczego chcemy zainstalować nowy system bezpieczeństwa? Jak będzie wykorzystywany w firmie? Oczywistą odpowiedzią wydaje się być „zwiększenie bezpieczeństwa”, jednak może ono oznaczać coś zupełnie innego dla różnych przedsiębiorstw. Im bardziej szczegółowo uda się doprecyzować cel systemu dozoru, tym łatwiejsze będzie dopasowanie konkretnego rozwiązania. Przykładowo, sprzedawcy detaliczni mogą potrzebować kamer, by zapobiec stratom w wyniku kradzieży w sklepie, a właściciel zakładu przemysłowego może chcieć bardziej skupić się na ochronie swojego terenu i procesu produkcyjnego. Zwracając uwagę na to, jak system ma spełniać potrzeby firmy, można w łatwy sposób określić funkcje, które powinien posiadać. Od nich warto wyjść przy definiowaniu wymagań sprzętowych. Stworzona wcześniej lista pomoże wskazać również to, co nie jest potrzebne, a tym samym uniknąć dodatkowych kosztów związanych z niepotrzebnymi funkcjonalnościami.
2. Jaką infrastrukturę już posiadasz?
Dzisiejsze systemy kamer sieciowych o wysokiej rozdzielczości generują dużo danych. Te informacje muszą być przesyłane i przechowywane, co wiąże się z konsekwencjami dla istniejącej już infrastruktury, może obciążać sieć i zasoby pamięci. – Warto zwrócić uwagę na technologie związane z kompresją. Część nowoczesnych systemów posiada rozwiązania pozwalające na skuteczne minimalizowanie obciążenia istniejącej już infrastruktury. Tego typu technologia pomaga obniżyć wykorzystanie pamięci masowej, a tym samym koszty związane z utrzymaniem systemu – podkreśla Bogumił Szymanek z Axis Communications.
3. Jak zmierzysz zwrot z inwestycji?
Jak wszystkie wydatki kapitałowe firmy, tak i inwestycja w system monitoringu powinna generować zwrot. W przypadku niektórych organizacji może to być bardziej namacalna korzyść, niż w innych. Przykładowo, właściciel sklepu może zidentyfikować zmniejszenie strat spowodowanych kradzieżą jako wyraźny zwrot, podczas gdy w przypadku innych przedsiębiorstw, konkretna wartość może być trudniejsza do oszacowania. Pośredni zwrot może jednak wiązać się z mniejszymi wydatkami na personel zatrudniony w ochronie, niższymi kosztami ubezpieczenia, czy zwiększoną satysfakcją klienta, np. dzięki lepszej obsłudze. Warto wyraźnie przyjrzeć się potencjalnym zyskom i na tej podstawie oszacować, jaka może być finalna wielkość inwestycji w system monitoringu.
4. Co jest priorytetem w wyborze?
Przy inwestycjach w technologie, ostatecznym ograniczeniem zawsze będą kwestie budżetu. Dlatego bardzo ważne jest, by znaleźć odpowiedni kompromis. Tak jak w przypadku kupna auta – dla jednych ważne będą tylko osiągi silnika, dla innych zaawansowana elektronika. Podobnie jest również przy wyborze systemu wizyjnego. Warto stawiać na kluczowe dla danej inwestycji funkcje, a pozostałe potraktować jako pożądane, ale nie niezbędne. W ten sposób można zaoszczędzić pieniądze, nie tylko przy zakupie, ale także w perspektywie długoterminowej. Przykładowo, inwestując w otwarty system, w którym sprzęt integrowany jest w ramach jednej platformy, można zaoszczędzić na powtórnym szkoleniu personelu przy okazji kolejnych aktualizacji.
5. Czy planowana jest rozbudowa systemu?
Z reguły rozwiązania wybierane są tak, by odpowiadać obecnym potrzebom. Może się jednak okazać, że nagłe zmiany, czy dynamiczny rozwój firmy spowodują, że będą one musiały zostać rozbudowane w niedalekiej przyszłości. Właśnie dlatego dobrze jest postawić na elastyczny system, który rośnie wraz z firmą. – Dobrze odpowiednio wcześnie odpowiedzieć sobie na pytania, czy firma ma plany otwarcia nowych sklepów bądź biur, czy chce zatrudnić nowych pracowników lub rozwijać nowe produkty. Jednocześnie warto też zidentyfikować potencjalne zagrożenia, pamiętając, że skalowalne rozwiązanie pozwoli szybciej rozwiązać problemy i dopasować się do nowych realiów biznesowych – mówi Bogumił Szymanek i dodaje: – Długofalowe planowanie może okazać się wyzwaniem, szczególnie w obliczu zaskakujących zmian, jakie z pewnością przyniosła pandemia. Warto w takiej sytuacji, przed wyborem systemu skonsultować się z ekspertem. Będzie ku temu okazja podczas bezpłatnego, wirtualnego wydarzenia Axis Talk – konferencji dotyczącej rozwiązań wizyjnych, już 20 kwietnia.
Link do strony artykułu: https://badaniamarketingowe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/5-pytan-ktore-pomoga-w-wyborze-systemu-monitoringu